چیز در مورد برج خنک کن

تولید کننده برج خنک کن

چیز در مورد برج خنک کن

تولید کننده برج خنک کن

۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا می دانید فیلتر کربنی چگونه فیلتری است؟

فیلتر کربنی یا فیلتر کربن فعال (اکتیو) یک فیلتر خطی می باشد که در مرحله پنجم فیلتراسیون آب مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این نوع فیلتر از زغال پوسته نارگیل است. مواد سازنده این فیلتر با مواد اسیدی دارای خلوص بالا شسته شده و جهت تصفیه نهایی آب استفاده می شود. کار این فیلتر حذف رنگ و مزه ایجاد شده در مخزن ذخیره می باشد، همچنین مقادیر باقی مانده ذرات حاصل از اسمز معکوس را نیز از آب حذف کرده و طعم آب را تثبیت می کند.

فیلتر های تحت فشار کربن اکتیو (فعال) در تصفیه، به خصوص مواقعی که مشکل طعم و بو و رنگ وجود داشته باشد به کار می رود. هر چند در مواردی برای حذف بسیاری از مواد آلی موجود در آب یا فاضلاب نیز کاربرد دارد.

معمولاً از شن سیلیس در سه اندازه‌ متفاوت در ایجاد بستر شنی استفاده می ‌شود. این بستر فیلتراسیون درون یک مخزن از جنس FRP ساخته می ‌شود و از شیر سه حالت (دستی یا اتوماتیک) برای سه حالت فیلتر، شستشوی معکوس و شستشوی سریع استفاده می ‌شود.

کربن فعال چیست؟

کربن فعال یا کربن اکتیو یا زغال فعال شده به کربنی گفته می شود که توسط اکسیژن عمل آورده و فرآوری شده است به شکلی که سوراخ های ریز بی شماری (میلیون ها) در میان اتم های آن به وجود آمده است.

از آن جایی که تمامی مواد آلی در آب یا فاضلاب تصفیه شده دارای ساختار کربنی هستند، کربن فعال بر اساس اصول شیمیایی بهترین ماده جاذب برای این قبیل مواد است.

این ترکیب به دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال سازی مجدد سطح و همچنین قیمت پایین در مقایسه با جاذب ها ی غیر آلی مانند زئولیت، ماده منحصر به فردی می باشد.

بر اثر عملیات پردازش، پوکی و سطح داخلی کربن افزایش می یابد. کربن عمل آورده فوق به قراری فعال می شود که با مقدار جزئی از آن می توان سطح بسیار وسیعی را برای ساخت فیلتر آماده ساخت.

به طور نمونه یک گرم کربن اکتیو برای آماده سازی پانصد متر مربع فیلتر هوا به منظور جذب فیزیکی یا شیمیایی گاز های آلاینده کافی می باشد.

اساس کار دستگاه فیلتر کربنی

اساس کار فیلتر کربنی این است که برای حذف طعم، بو، رنگ، مواد آلی و کلر آزاد که در آب جذب می شود از دستگاه فیلتر کربنی استفاده می شود.

جذب آلاینده ها با استفاده از فیلتر کربن

فیلتر کربن در فرآیند در تصفیه آب به منظور جذب آلاینده های مختلف مثل مواد آلی ایجاد کننده طعم و بو و مواد آلی مصنوعی می باشد که از جمله کاربرد آن استفاده در پیش تصفیه RO و خطوط تصفیه آب های معدنی و آشامیدنی و سایر نوشیدنی ها می توان اشاره کرد.

طراحی و ساخت دستگاه فیلتر کربنی

هنگام ساخت دستگاه فیلتر کربنی باید به نکاتی توجه داشت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند:

  • نوع کربن فعال
  • شناخت دبی ورودی به واحد
  • تعداد دفعات احیاء و روش احیاء
  • دانستن زمان تماس آب ورودی با بستر کربن
  • آگاهی از مقدار ترکیبات آلی در سیال ورودی
  • دانستن نوع مصرف کننده آب خروجی دستگاه
  • انتخاب اندازه و فرم مخصوص مناسب کربن فعال

انواع فیلتر کربن در دستگاه های تصفیه آب

فیلتر کربن فعال در دستگاه تصفیه آب خانگی به دو صورت استفاده می شود، نوع اول که در مراحل دوم و سوم دستگاه تصفیه آب قرار می گیرد به صورت ذرات ریز (شن مانند) است و دارای خاصیت جذبی است و نوع دوم که در مرحله پنجم دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می گیرد به صورت تکه های جامد کربن می باشد که به کربن بلاک یا بلوک کربن معروف است، این نوع فیلتر علاوه بر خاصیت قبلی می تواند ذرات درشت موجود در آب را نیز تا حدی حذف نماید.

نقش فیلتر کربنی دردستگاه تصفیه آب

فیلتر کربنی برای محافظت از فیلتر ممبران (فیلتر غشاء) که به کلر حساس است طراحی شده است، در واقع فیلتر کربنی کلر اضافی موجود در آب را حذف می کند ولی این فیلتر تنهایی کاربرد ندارد و حتما باید در کنار فیلتر های دیگر استفاده شود تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد.

بنابراین دستگاه تصفیه آب سرشیری، کلمنی و پارچ تصفیه آب که در آن ها فقط از فیلتر کربنی استفاده شده است مناسب نمی باشد.

کاربرد فیلتر کربن فعال صنعتی

دستگاه‌ های فبلتر کربن فعال، در موارد بسیاری کاربرد دارند. کاربرد فیلتر کربن صنعتی بسیار بیشتر از موارد دیگر است. در ادامه به برخی از این کاربرد ها اشاره شده است:

  • بازیافت طلا
  • فیلتر کربنی هوا
  • فیلتر کربنی گلخانه
  • دستگاه های پزشکی
  • پاک سازی و تصفیه خاک
  • تولید مواد غذایی و آشامیدنی
  • محصولات صنعت خودرو سازی
  • تولیدات دارویی و درمان مسمومیت

تفاوت فیلتر کربنی بهداشتی و غیر بهداشتی چیست؟

فیلتر کربنی در دو جنس پوسته نارگیل و زغال سنگ وجود دارد که معمولا از پوسته نارگیل که کاملا بهداشتی و منشاء گیاهی دارد در دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می کنند و از زغال سنگ برای تصفیه آب صنعتی استفاده می شود.

ولی اخیرا بسیاری از دلالان برای کسب سود بیشتر از زغال سنگ برای ساخت فیلتر کربنی دستگاه تصفیه آب استفاده می کنند، لذا در انتخاب فیلتر بسیار دقت نمایید و از خرید فیلتر با کیفیت پایین یا تقلبی خودداری نمایید.

چرا انواع متفاوتی از کربن های فعال وجود دارد؟

دلیل تفاوت کربن های فعال در نوع ماده خام اولیه و روش تولید است. این مواد خام اولیه ویژگی های کلی کربن فعال را مشخص می کنند و تفاوت ها در محصول نهایی بروز پیدا می کنند .

بیشتر کربن ها به طور خانگی از زغال تهیه می شوند. ماده خام پایه و گام های اولیه قبل از فعال کردن کربن می توانند بسیاری از خواص فیزیکی و میزان فعال بودن کربن فعال را تحت تاثیر قرار دهند. این ویژگی های متفاوت سبب می شوند بعضی از کربن های فعال برای کاربرد های خاص از انواع دیگر مناسب تر باشند.

کربن های فعال ساخته شده از زغال قیری دامنه وسیعی از تخلخل ها با اندازه های متفاوت دارند. این کربن ها شامل هر دو نوع تخلخل با اندازه ی کوچک و بزرگ هستند. از این رو برای فرآیند هایی مانند کلر زدایی و جدا سازی مجموعه وسیعی از مواد آلوده کننده آلی، شامل ذرات بزرگ تر رنگ، از آب مناسب هستند.

کربن فعال پوست نارگیل چیست؟

کربن ساخته شده از نارگیل دارای میکروتخلخل های بیشتری است و بیشتر برای جدا سازی مواد آلی رقیق در آب شرب مناسب است. با مقایسه تعداد ید روی کربن فعال می توان به این ویژگی پی برد. کربن هایی که عدد ید بالا تری داشته باشند مساحت سطح بزرگ تری دارند. بنابراین، ظرفیت بالا تری برای مواد آلی با جذب ضعیف دارند. این در حالی است که کربن های با عدد ید کم تر ممکن است تخلخل های بزرگ تری داشته باشند که برای جدا سازی مولکول های آلی بزرگ مناسب تر است. کاربرد هایی وجود دارند که در آن ها جدا سازی رنگ با استفاده از کربن دوباره فعال شده در مقایسه با کربن با عدد ید بالا بهتر انجام می پذیرد .

کربن فعال جاکوبی چیست؟

جاکوبی دارای متنوع ترین انواع کربن های فعال در صنعت است. شرکت مهتاب گستر صد ها محصول استاندارد در فرم های گرانوله، پودری و اکسترود شده دارد که از مواد خام متنوعی شامل پوسته نارگیل، گرید های مختلف زغال و چوب ساخته شده اند .

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه فیلتر کربنی

انتخاب نوع دستگاه فیلتر کربنی نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با پروژه تعیین شود. پس یادتان باشد قبل از خرید اقدام به خرید فیلتر کربنی حتما با یک کارشناس سیستم های تصفیه آب مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، آماده ارائه انواع دستگاه های فیلتر کربنی به مشتریان عزیز می باشد.

مشاوره و سفارش دستگاه فیلتر کربنی

برای مشاوره و خرید دستگاه فیلتر کربنی می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

وب سایت شرکت مهتاب گستر: https://cooling-tower.ir/

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

ایمیل: prod.cooling.tower(@)gmail.com

  • برج خنک کن مهتاب گستر