چیز در مورد برج خنک کن

تولید کننده برج خنک کن

چیز در مورد برج خنک کن

تولید کننده برج خنک کن

  • ۰
  • ۰

مشعل چیست؟

مشعل

دومین وسیله ای که در تجهیزات موتورخانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشعل است. مشعل وسیله‌ ای است که با استفاده از هوا انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. این دستگاه اساس کار دیگ های بخار و بویلر ها می باشد. انرژی که دیگ ها برای به دست آوردن بخار نیاز دارند از این راه به دست می‌ آید.

اساس کار مشعل به این صورت است که مشعل مقدار معینی از سوخت و هوا را تامین می‌ کند. سپس انواع سوخت های موجود را تبخیر می کند. بعد از این مرحله میزان مناسب سوخت و هوا را تامین می‌ کند. سپس سوخت و هوا را ترکیب کرده و ایجاد جرقه می کند. پس از ایجاد جرقه، آتش را با سطوح انتقال حرارت تماس می دهد.

سایز مشعل ها

سایز مشعل ها با توجه به حرارتی که تولید و حمل می کنند، متفاوت می باشد. به همین دلیل بسته به نوع مصرفی که در تجهیزات موتورخانه کارخانه ها دارد، باید نوع مناسب را انتخاب و تهیه کرد.

انواع مختلف مشعل

مشعل ها انواع مختلفی دارند. تفاوت مشعل ها بر اساس اندازه شعله تولید شده، سوخت مصرفی، روش اشتعال و ظرفیت کاری است. این تفاوت ها باعث می شود که نوع استفاده از آن ها در مصارف مختلف و کارخانه های مختلف یکسان نباشد.

 

عملکرد کلی مشعل ها

در هر مشعل و دیگ، تعدادی کنترل کننده همانند رله، فتوسل، یون و ترموستات وجود دارد که مقدار و زمان هر کدام از فرایند های مشعل را کنترل می کند.

در مشعل های فن دار شروع عملکرد بر اساس فرمان ترموستات دیگ یا هیتر و طبق برنامه زمان بندی رله مشعل است. ابتدا فن هوادهی مشعل به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روشن می شود و سپس ترانس جرقه زن مشعل شروع به ایجاد جرقه می کند، سپس شیر برقی سوخت مشعل باز می شود و سوخت از شیر برقی عبور می کند و وارد محفظه احتراق دیگ یا هیتر می شود.

با وجود جرقه ترانس، شعله در جلوی شعله پخش کن مشعل تشکیل می شود. پس از تشکیل شعله، نیازی به جرقه یا قوس الکتریکی نیست و با فرمان فتوسل یا یون عملکرد ترانس جرقه زن متوقف می شود و مشعل به عمل احتراق خود تا زمان رسیدن فرمان خاموش شدن، از طریق ترموستات ادامه می دهد.

الکتروموتورفن هوادهی مشعل ها بر اساس ظرفیت مشعل تک فاز یا سه فاز است و دارای ۲۹۰۰ دور در دقیقه می باشد. معمولا بدنه اغلب مشعل های گازوئیلی و گازی از نوع آلومینیوم ریخته گری است که قطعات مورد نیاز برای عملکرد مشعل روی آن نصب شود.

مشعل اتمسفریک

مشعل های بدون فن یا اتمسفریک عملکردی فوق العاده عالی دارد و از همه نظر برای سیستم گرمایش موتورخانه ها کارآمد می باشد. مشعل اتمسفریک فقط یک نقطه ضعف دارد و آن هم این است که اگر شمعک یا پیلوت خاموش شود، دیگر مشعل کار نمی کند. اگر دودکش استاندارد نباشد، با یک کلاهک می توان مشکل را بر طرف کرد.

مشعل گازسوز

این مشعل برای سوخت طبیعی طراحی شده است. در این مشعل گاز طبیعی هنگامی که از دهانه ورودی مشعل وارد می شود، هوای لازم برای احتراق به وسیله یک دمنده در آن ایجاد شده و جریان آتش بر قرار می شود.

مشعل سوخت مایع

سوخت های مایع نمی توانند به آسانی دچار احتراق شوند، به همین دلیل ابتدا باید آن ها را اتمیز کرد. اتمیزه کردن سوخت مایع یعنی تبدیل سوخت مایع به پورد. با این کار سطح سوخت به راحتی با اکسیژن موجود در هوا تماس پیدا می کند. وقتی این تبدیل صورت بگیرد، احتراق به راحتی صورت می پذیرد. با این کار سایز قطر سیال بزرگ می شود. این بزرگ شدن باید متناسب باشد. اگر این قطعات به صورت غیر نرمال افزایش سایز پیدا کنند، این سوخت دچار مشکل می شود. به این حالت سوخته، نیم سوز می گویند. به همین دلیل باید قطعات سیال به درستی افزایش سایز داشته باشند.

مشعل جت فشاری

در این نوع مشعل از یک نازل استفاده می‌ شود که سوختی که فشرده شده است از آن رد می شود. به کمک این نازل سوخت به پودر تبدیل شده و با هوا تماس پیدا کرده و می سوزد‌. این نوع مشعل مزایای مفیدی دارد که عبارت است از:

  • اصمینان این مشعل ها بسیار زیاد است.
  • سوخت به خوبی به پودر تبدیل می شود.
  • تعمیر این سوخت ها و نگهداری از آن ها بسیار راحت می باشد.
  • نازل هایی که در این مشعل استفاده می شوند، قیمت های مناسبی دارند.

این سوخت ها معایبی نیز دارند، که عبارت است از:

  • برای استفاده در ابعاد بزرگ مناسب نمی باشد.
  • اگر این مشعل دچار حتی کوچک ترین افت شود، اتمیزه کردن نا موفق ایجاد می شود.

مشعل بخار

در این مشعل ها سوخت با یک فشار نسبتاً کم به درون نازل ها وارد می شود. سپس درون این نازل ها با هوا ترکیب شده و می سوزد. بعد از آن یک سوخت اتمیزه و یا همان پودر را به بیرون منتقل می کند.

مشعل در موتورخانه

همان طور که گفته شد، مشعل تجهیزی است که با اختللط سوخت، هوا، احتراق و شعله ور سازی این مخلوط، انرژی سوخت فسیلی را به انرژی گرمایی تبدیل می کند. مشعل ها وظیفه ایجاد گرما در انواع دیگ ها، هیتر ها و حتی پکیج های گرمایشی را به عهده داردو به عنوان هر سیستم گرمایشی شناخته می شوند.

مشعل ها با پوشش سوخت (گاز، گازوئیل و مازوت) و خلوط شدن آن با هوا و عبور مخلوط سوخت و هوا از شعله پخش کن و سپس احتراق این مخلوط توسط ترانس جرقه زن، حرارت مورد نیاز را در داخل محفظه احتراق دیگ یا کوره ایجاد می نماید.

خطاهای منجر به توقف مشعل

  • خرابی میله یون
  • خرابی پرشر هوا
  • خرابی پرشر گاز
  • خرابی ترموستات دیگ
  • جا به جا بودن فاز و نول

تعمیر و عیب یابی مشعل

برای کنترل شعله در مشعل ها از دو قطعه فتوسل (چشم الکتریکی) یا میله یونیزاسیون استفاده می شود که در صورت خرابی این دو قطعه فرمان پایدار بودن شعله به رله ارسال نمی شود و رله از ادامه کار مشعل جلوگیری می نماید. در هر مشعل پس از تمیز کردن چشم الکتریکی (فتوسل) و تشخیص شعله توسط این قطعه، مشکل مشعل رفع می شود.

در موقع برخورد به این مشکل این مورد ها را جستجو کنید:

  • میله یونیزاسیون
  • اتصال بدنه مشعل
  • فاز و نول جا به جا نباشد
  • تنظیم نبودن میزان هوا و گاز در مشعل

علت پایدار نبودن شعله در مشعل چیست؟

در مشعل های گازوییلی برای حفظ ایمنی چشم الکترونیک دارنن (فتوسل) تا نور حاصل از شعله ایجاد شده را حس کنند. برای پایداری شعله اگر به هر دلیلی این فتوسل وجود شعله را حس نکند کثیفی روی خود سنسور یا ایجاد شدن شعله کم نور باعث می شود بعد از تشکیل شعله خیلی زود خاموش شود.

این سنسور دو نوع سیم داره که جریان آن به صورت رفت و برگشتی عمل می ‌کند که به پایه های شماره ۱ و ۲ متصل می شود.

این سنسور یک مقاومت تابع حرارت است که پس از تابیدن نور شعله به این سنسور جریان خیلی کمی را از خودش عبور می دهد و همین امر باعث می شود به رله بفهماند که شعله تشکیل شده و در ایمنی کامل به ادامه کار خود بپردازد.

فروش مشعل

شرکت تولیدی و صنعتی مهتاب گستر یکی از شرکت های برتر در زمینه تولید انواع مشعل در ایران می باشد، مشعل های مهتاب گستر دارای گارانتی قطعات و خدمات پس از فروش می باشند. مشعل های مجموعه مهتاب گستر در پنج مدل گازسوز، گازوئیل سوز، مازوت سوز، دوگانه و سه گانه سوز، طراحی و تولید می شوند.

شما عزیزان می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و با انواع سیستم های گرمایشی آشنا شوید و بهترین انتخاب را برای محیط مورد نظر خود داشته باشید همچنین برای‌ محاسبه ظرفیت بار انواع سیستم ها می توانید با متخصصین ما در ارتباط باشید.

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

  • ۰۱/۰۳/۱۸
  • برج خنک کن مهتاب گستر